Tehisintellekt kui loovuse toetaja: TI mõju ja võimalused teismeealiste visuaalkunstiõppe huvihariduses

See magistritöö uuris, kuidas generatiivse tehisintellekti (TI) tööriistade kasutamine saab toetada teismeliste loovust ja aidata ületada loovustõkkeid visuaalkunsti huvihariduse k...

Loovus on mitmekomponentne oskus, mis hõlmab originaalsust, paindlikkust, voolavust ja üksikasjalikkust ning toetab noorte eneseväljendust ja mõtlemisoskusi. Teismeeas võivad loovuse arengut pidurdada nii sisemised kui ka välised tegurid, mistõttu on teadlik toetamine selles vanuses eriti oluline. Töö keskendus võimalusele kasutada TI-d, eelkõige ChatGPT-d, loovuspartnerina, kes toetab noort loomeprotsessis – pakkudes ideid, aidates arendada visuaalseid kontseptsioone, kavandada loovtöid ning anda tagasisidet. Teoreetiline uurimus käsitles loovuse arengut teismeeas, huvihariduse võimalusi selle toetamisel ning generatiivse tehisintellekti potentsiaali loovuse mõjutajana. Töö eesmärgi saavutamiseks uuriti, kuidas tehisintellekti tööriistade kasutamine visuaalkunsti huvihariduses saab toetada teismeliste loovust, aidata ületada loovustõkkeid ning mõjutada loovuse komponente – originaalsust, paindlikkust, üksikasjalikkust ja voolavust – kunstilise eneseväljenduse protsessis. Empiirilises osas viidi läbi kvaasi-eksperiment, kus enne ja pärast TI-töötubasid kasutati Torrance’i kujundilise loova mõtlemise testi (TTCT) ning vastavaid küsitlusi.